Artikel

Jenis Bilah Gergaji Berbalik?

KE gergaji berulang tidak dibuat untuk pembinaan atau pembuatan yang lebih halus. Ia digunakan untuk pembongkaran - pemecahan bahan. Ia juga dirancang untuk memasuki kawasan yang ketat dengan pisau yang terdedah dan kedudukan yang berbeza untuk pemotongan sudut yang tepat. Bergantung pada projek dan bahan, terdapat beberapa jenis bilah yang digunakan dengan gergaji timbal balik.



Contohnya, menggunakan pisau gigi halus yang menyerupai gergaji besi adalah untuk memotong walaupun paip dan kuku logam; pisau kasar digunakan untuk memotong kayu; pisau yang sangat kasar untuk plaster; dan pisau 'tanpa gigi' untuk memotong batu - yang dilapisi khas dengan grit kasar tungsten karbida.

gergaji trek

Anda akan menjadi lebih biasa dengan apa yang dapat dikendalikan oleh gergaji timbal balik semasa anda menggunakannya, dan apa yang dapat anda capai dengan gergaji ini. Setelah anda lebih berpengalaman, anda akan lebih yakin memilih pisau yang akan melakukan tugas tertentu.



Mengenai Bilah

Anda akan mengetahui bahawa anda sebenarnya boleh menggunakan satu jenis pisau untuk beberapa projek yang berbeza, bergantung pada bagaimana fungsi pisau itu berfungsi. Sebagai contoh, anda pasti boleh menggunakan pisau pemotong kuku untuk bekerja dengan papan serpih atau papan lapis. Sebilangan besar ukuran bilah gergaji timbal balik berkisar antara tiga hingga 12 inci tetapi ukuran standard adalah enam inci.

penyodok salji untuk kereta

Terdapat jenis jig-saw yang juga tersedia. Bilah 12 inci yang berguna untuk masuk ke celah-celah yang lebih dalam atau bahkan menebang kayu yang lebih tebal. Walaupun keras, bilah ini tidak dapat dihancurkan. Sebaliknya, mereka boleh pakai, dan harus diganti ketika anda melihat bahawa mereka semakin membosankan dan memperlambat pekerjaan.

Gigi: Jumlah gigi per inci (TPI), digabungkan dengan ukuran gullet - yang merupakan kedalaman ruang antara gigi, dan kerf - celah yang dibuat oleh bilah, semuanya menentukan bahan yang dapat dipotong pisau.

  • Bilah dengan TPI rendah memberikan potongan yang lebih cepat dan tepi yang lebih kasar, sesuai untuk kayu.
  • Bilah dengan TPI tinggi menghasilkan potongan yang halus dan perlahan, sesuai untuk logam.
  • Bilangan TPI berkisar antara 3-24.
  • Untuk mengurangkan penyumbatan, cubalah agar sekurang-kurangnya tiga gigi bersentuhan dengan bahan sepanjang masa.

Terdapat tiga aspek pada pisau gergaji berulang: Panjang, lebar, dan ketebalan.

pengumpul habuk terbaik
  • Semakin lama mata pisau, semakin panjang potongannya.
  • Bilah yang lebih luas akan mengurangkan lenturan dan goyangan.
  • Bilah tugas berat biasanya selebar 7/8 inci dan tebal 0,062 inci.
  • Bilah setebal 0,035 inci memberikan kekuatan yang mencukupi untuk pemotongan standard.
  • Bilah yang setebal 0,05 inci adalah untuk meningkatkan kestabilan.
  • Untuk pekerjaan memotong terjun, bilah pendek dengan punggung tirus melakukan yang terbaik.

Dengan sedikit pengetahuan mengenai jenis pisau gergaji timbal balik tertentu dan bagaimana ia berfungsi pada bahan yang berbeza, anda akan dapat membuat keputusan yang tepat mengenai bilah mana yang paling sesuai untuk keperluan projek anda sendiri. Inilah pengalaman memotong yang hebat!